WEB WWW

Fichtl
Stadion
Jawetta
Prototypy,Vývoj,
Anomálie
Historie
PS 8
Úpravy,Tuning
Opravy, Technika
Teorie o 2T motorech
El. Schémata
Katalogy ND
Manuály
Ostatní
Foto
Články z časopisů
apd...
Moto
Diskusní fórum příznivců historických strojů
VŠE O ZÁVODECH PIONÝRŮ
Motorky > Jawetta > Jawa 50 typ 551S Jawetta Sport


Jawetta Sport

JAWA 50 typ 551/02 JAWETTA SPORT byl od roku 1960 dalším povedeným mopedem od JAWY, který měl sportovnější švih a od své starší sestřičky JAWETY STANDART se lišila především větší nádrží, se kterou JAWETKA dosahovala větší dojezd. Spolu s doutníkovým výfukem a s rovnými řídítky opatřenými větrným štítkem to vše přispělo ke sportovnější podobě JAWETY SPORT. Nové bylo u typu Sport oproti modelu Standart pohodlnější sedlo přichycené napevno k nosiči. Tím nejdůležitějším byl motor, který měl zvýšený výkon z 1,1 kW na 1,4 kW. JAWETA Sport se vyráběla v závodech 9.května v Praze-Nuslích. Motory se vyráběly pro oba typy JAWET v Českých Budějovicích, kde se vyráběly motory STADION, s nimiž měli většinu dílů stejných. Základním rysem JAWETY byl jednoduchý rám, který byl sestaven ze dvou vylisovaných plechů levé a pravé strany. Ty byly k sobě nalisované a po celém odvodu svařené. Rám byl stavěn na užitečnou nosnost 100 kg . V útrobách rámu byla u typu Standart ukrytá nádrž, která byla u verze Sport vyňata a nahrazena podlouhlou nádrží na palivo, která byla přichycena na dvou hliníkových stojáncích. V tomto důmyslně vytvořeném rámu byla umístěna schránka pro nářadí nacházející se na pravé straně pod sedlem. Vše tlumily přední tlumiče, které se skládaly ze dvou krátkých kyvných ramínek tlumících dvěma vinutými pružinami. Ty hlídají na obou stranách vně vinutých pružin vložené gumové válečky pro snížení dorazu obou kyvných ramínek. Přední vidlice byla opatřena hliníkovým pláštěm pro přední světlo ovládané přepínačem světel umístěným na pravé straně. Od JAWY 50 typu 550 byla převzatá spínací skřínka spolu s tachometrem, který byl napojen na přední kolo. Zadní pérovaní obstarávala větší vinutá pružina s gumovým dorazem. Zadní kyvná vidlice v podobě ramena protínala svým čepem oba konce motorových karterů, ve kterých je zajištěna zespodu šroubem. Vše poháněl dvoutaktní motor s ležatým válcem a hliníkovým žebráváním. Hlava válce byla opatřená pro zhasínání motoru a pro snadné startováni dekompresorem, který byl ovládán na levé straně řídítek. Karburátor spolu s vaničkou byl vložen do zadní části pod nádrží. Karburátor dostal u Sportu větší difuzér a trysku, podoba jinak zůstala naprosto stejná. Filtr sání byl vložen ještě víc do zadní časti nad motorem a byl s ním spojen gumovým kolínkem, který vyžadoval pro nasazení šikovné ruce. K válci bylo přichyceno jedním šroubem kolínko výfuku, na nějž byl napojen výfuk ve tvaru doutníku. Spojka tvořená dvěma lamelami byla ponořená v oleji a přímo uchycená na klikovém ustrojí. Byla převáděna svým primárním převodem pomocí ozubeného kola se šikmými zuby na převodovku. Převodovka se skládala ze dvou převodových rychlostí a z jednoho neutrálu a je ovládána přímo na levé straně řídítek otáčením rukojeti. Dopředu byl zařazen první převodový stupeň, uprostřed by zařazen neutrál a dozadu druhý převodový stupeň. Vše jistila pojistka, která se ovládala vymáčknutím spojkové páčky, která měla v sobě zalisovaný plíšek zapadávající do drážek v řídítkách. Tak, aby se docílilo přesného řazení, byl na lanovodu uprostřed štelovací šroub, kterým se centrovala pozici řadiče motoru. Převodovka byla opatřená mechanizmem pro šlapaní, se kterým se dalo při vymáčknutí spojky šlapat stejným způsobem jako na kole s tím, že si lze vybrat první či druhý převodový stupeň podle terénu. Ráfky o rozměru 23 palců byly ze začátku z hliníku, avšak po krátké době se začaly vyrábět klasicky z oceli. Napětí dodávalo malé setrvačníkové magneto o výkonu 18W, které se skládalo ze dvou cívek. První byla menší a napájela přední a zadní světlo s klaksonem. Druhá, větší cívka, sloužila k zapalování a byla napojena na přerušovač, který udával jiskru, jež vycházela přímo z kabelu od cívky ke svíčce. Další užitečnou pomůckou byl chcípák, který sloužil na zastavení motoru nebo pro lehčí start. JAWETA Sport se vyráběla ve dvou provedeních, Luxus a De luxe v nejčastějších barvách ,,jawácká“ červeň a zelená a modrá kladívková. Jaweta 551/02 ukončila svojí historii v roce 1985.



Technické údaje

Motor

Typ motoru
Počet válců
Obsah válců
Vrtání
Zdvih
Kompresní poměr
Maximální výkon motoru
Maximální rychlost
Prům. spotřeba s 1 osobou
Obsah nádrže/rezerva
Maximální stoupání
Míry a váhy

Výška motocyklu
Délka motocyklu
Šířka motocyklu
Váha stroje-bez paliva
Váha stroje s palivem
Únosnost (užitková váha)
Celková váha (plné zatížení)
Maximální zatížení předního kola
Maximální zatížení zadního kala
Maximální zdvih pře. vidlice
Maximální zdvih zad. vidlice
Karburátor

Typ
Průměr difuséru
Hlavní tryska
Volnoběh tryska
Zapalování-elektrika

Stejnosměrný proud
Výkon magneta
Zapalovací cívka
Indukční cívka
Zapalovací svíčka
Světelné cívky
Přední žárovka
Zadní žárovka
Vzdálenost přerušovače (odtrh)
Předstih zážehu před Hú
Kola

Rozměr přední pneumatiky
Rozměr zadní pneumatiky
Rozměr předního ráfku
Rozměr zadního ráfku
Tlak v přední pneumatice
Tlak v zadní pneumatice
Počet drátů
Délka drátu
Závit drátu
Čelisťové (bubnové) brzdy


dvoudobý vzduchem chlaz.
1
49,8ccm
38mm
44mm
1:7,5
1,5k při 4750ot/min
60km/hodině
1,65l/100km
2,7l / 0,5l
18%


1010mm
1850mm
590mm
42kg
45kg
100kg
-
-
-
62 mm
58 mm


Jikov 2912 N-11
12mm
66
-


6V
18W
-
-
Pal 14/225
-
15/15W
3W
0,4mm
2,8-3,1 mm


2,0 x 23
2,0 x 23
2,0 x 23
2,0 x 23
1,7 atp.
2,0 atp.
36 ks
160mm
M 3
-

Zpět
sesa-moto.cz | jawa-50.cz | sweb.cz/firesnek | jawa.webzdarma.cz | jawa50zavody.wz.cz | jawamania.info | jawa50speed.wz.cz | i-veteran.cz | jawaracing50.wbs.cz | jawadily.cz | jawarmaniak.wz.cz | fichtlkramek.cz | jawa23.mablog.eu | 175jawa.wz.cz | cezetmania.info
Chromování, Renovace veteránů, Tuning - Jiří Bárta
Berry chaos style, Copyright © 2007/?